Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Hulda och Otto - om slöjd Hur digitala ska vi bli?

DELA

Hur digitala ska vi bli?

Det senaste, (eller är det...?) är att vi ska bli digitala i slöjden. Ja, ja, vi är inte ensamma om det för tekniken, bilden, matematiken och ännu fler ämnen har också fått sin beskärda del.

virkmönster

Kan du läsa kod för virkning?

Först blev jag nog lite stressad av det, måste erkänna det. För när det börjar pratas om kodning och elektroniska komponenter som heter tinkercads, och nya språk som inte är från Java - men heter det, då känner jag liksom inget större sug eller önskan att det ska hamna på mitt bord…Det är liksom projekt med material, strukturer, mönster och former som får mig att gå igång.

Men så började vi med en fortbildning om digitalisering på skolan och då lättade det faktiskt för mig. Först då, när jag hamnade i en grupp med lärare i matematik- och naturorienterande ämnen, insåg jag att vi i slöjden redan jobbar en hel del digitalt, har gjort så en längre tid och att det faktiskt räcker rätt så långt.

För vad är programmering egentligen? Inget annat än en arbetsbeskrivning. Visserligen för en oerhört, supertrög elev som aldrig, aldrig gjort ett endaste moment - men ändock, en arbetsbeskrivning. Och i vilket ämne tränar vi mest på att följa och göra arbetsbeskrivningar? Jo i SLÖJDEN!

Vi tränar dessutom med varierande metoder, alltifrån enskilda eller gemensamma instruktioner där läraren visar före, skriftliga och visuella instruktioner med eller utan bilder, kamratinstruktioner, ja till och med digitala arbetsbeskrivningar med filmer från t.ex. Youtube där man kan pausa, spola och titta en gång till. Men vi gör också våra egna arbetsinstruktioner, när vi analyserar vår arbetsprocess och skriver och tar bilder på det vi har gjort i någon form av loggbok eller dokumentation (ofta är den också digital). Och dessutom så har slöjden egna kodspråk…hade jag inte tänkt på innan…virkning efter mönster är rena grekiskan för den som inte har lärt, helt jämförbart med Javascript!

Och digitala metoder, ja det använder vi ju också redan. Symaskinen är ju ett digitalt verktyg sedan länge, när en till exempel syr ett knapphål…då är den ju till och med programmerad som en liten robot! Och nu på digitala kompetensutvecklingdagarna på Linnéuniversitetet så lärde jag mig ett nytt verktyg, en slags skärmaskin som skär ut folier för att göra tryck eller schabloner: Silouette Cameo. Så uppskattat att det fanns en fortbildning inriktat för slöjd, det är vi inte bortskämda med, mer sånt!

Så nu har jag i alla fall jag taggat ner, och det tycker jag fler slöjdlärare kan göra. Det där med digitalisering, det blir nog bra med det. Det är ett redskap och verktyg bland alla andra i slöjden. Vi ska förstås behandla det precis som övrigt centralt innehåll, lyfta fram det när det passar i sammanhanget och samverka med de andra ämnena kring det. Speciellt kring det mål som heter hur material kan kombineras med digital teknik behöver vi tänka till lite extra hur vi ska jobba med i ett ämnesövergripande möte med tekniken. Min tanke är att vi tillverkar något föremål i slöjden som sen kan programmeras i tekniken. Så fram med mer gemensamma fortbildningtillfällen skolledningen! För det kan ge resultat.

Och hur digitala ska vi bli då? Ja inte speciellt mycket mer än vad vi redan är, det är mitt svar på frågan, för vi har annat mer prioriterat att syssla med som tränas med de för evigt de främsta verktygen i slöjden - handen och tanken i ljuv förening! Men mer om det en annan gång!

Slöjd är livet

Dags att stryka fast!

Hulda och Otto - om slöjd Kristina Jönsson Nuszkowski kristina.j-nuszkowski@skola.vaxjo.se Pär Lagerkvistskolan PUBLICERAT: 2018-11-30

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida