Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Flerstämmig kunskapsresa Grupparbete – kaos eller kul?

DELA

Grupparbete – kaos eller kul?

Har du någon gång vid en redovisning dragit en lättnadens suck och tänkt att ”nu var samarbetet och grupparbetet över för den här gången”? Det har jag tänkt. Lite pinsamt men sant! Om du känner igen dig aldrig så lite fortsätt gärna att läsa, för grupparbete kan bli kul.

Bild

Jag tror att vi är ganska många som inte alltid tycker att samarbete och grupparbete mellan eleverna har blivit så lyckade. Varken pedagoger eller elever! Det har varit högljutt, det har varit några få elever som verkligen har gjort jobbet, några har glidit med och andra har blivit osams av olika anledningar. Det var inte så vi tänkte oss det hela när vi drog igång grupparbetet.

Faktum är att jag till och med har lagt det mindre lyckade grupparbetet hos eleverna själva när jag tänkt: ”De klarar knappt att turas om” eller ”Hon är så blyg så hon vågar inte säga något”. Kanske har någon mer av er ute i våra förskolor och skolor också tänkt så?

Från att ha varit en pedagog där jag låtit mina elever samarbeta i ganska liten grad har jag nu blivit en pedagog där jag lägger upp lektioner så mina elever interagerar och blir varandras lärresurser flera gånger varje dag eller till och med varje lektion. Jag kan numera påstå att vårt klassrum är fyllt av elever där alla är aktiva kring rätt saker. Det är kul att samarbeta. Hur lyckades jag med det? Jo, med hjälp av kooperativt lärande, en metod och förhållningssätt där elever interagerar med varandra och jag lägger upp lektioner efter tydliga grundprinciper. Ofta, tror jag, att vi pedagoger vill för mycket. Vi tar för givet att eleverna kan samarbeta, men det är många samarbetsfärdigheter som eleverna måste utveckla för att kunna samarbeta effektivt. Samarbete är inget nytt. Det har vi gjort, men att samarbeta effektivt är när alla blir delaktiga och aktiva.

Här följer några exempel, ur boken ”Kooperativt lärande i praktiken" (L Fohlin med flera) på samarbetsfärdigheter som många elever behöver utveckla för att det ska bli ett effektivt och bra samarbete.

Reagera vänligt på varandra
Ställa frågor till varandra
Turas om att tala
Bygga vidare på varandras idéer
Ta egen plats i gruppen
Stanna i sin grupp
Använda varandras namn
Bemöta varandra positivt
Titta på varandra när man talar
Lyssna aktivt på varandra
Uppmuntra varandra
Be om hjälp
Låta alla tala färdigt
Fortsätta med uppgiften tills den är klar

När jag på riktigt fick upp ögonen för hur många samarbetsfärdigheter eleverna måste bemästra för att verkligen kunna samarbeta effektivt blev det så klart lättare för mig att hjälpa dem. Elever har olika erfarenheter av samarbete och jag som pedagog måste ge dem möjlighet att utveckla samarbetsfärdigheter.

Här följer några tips hur jag började med effektivt samarbete i min klass 3 förra hösten. Använd eller gör om till ditt eget.

  • Börja med att låta eleverna samarbeta två och två. Då har de bara en att förhålla sig till.
  • Para ihop dem med någon som du tror att de lyckas att samarbeta med.
  • Välj någon rolig uppgift i början för att det ska bli lustfyllt att jobba tillsammans.
  • Visa hur det ska gå till så eleverna vet vad som förväntas.

Lektion i matematik åk 3:

  1. Jag delade in eleverna i lärpar och förklarade att vi skulle träna på att lyssna på varandra och träna på geometriska objekt.
  2. Jag visade hur övningen skulle gå till.
  3. Alla elever fick varsitt papper med geometriska objekt som de skulle färglägga utan att visa för sin lärkompis. De fick cirka fem minuter till detta.
  4. De fick varsin roll. Den ena var Kommunikatör och den andra Kloka pennan.
  5. Kloka pennan fick vända sitt färglagda papper upp och ner och fick ett nytt lika dant papper som inte var färglagt.
  6. Kommunikatören tittade på sitt papper och talade om för Kloka pennan hur hen skulle färglägga, till exempel ”Du ska måla hexagonen gul”, ”Du ska måla den minsta triangeln röd”.
  7. När alla objekt var färglagda jämförde de och kontrollerade så att det hade blivit rätt.
  8. De bytte roller och gjorde samma övning en gång till.
  9. Vi utvärderade hur samarbetet hade gått och övningen utföll mycket positivt.

Detta var den allra första övning jag gjorde i min förra klass som ledde till ett fortsatt kooperativt lärande och förhållningssätt.

Lektion i rättstavning åk 3:

  1. Jag delade in eleverna i lärpar och förklarade att vi skulle träna på att fortsätta med uppgiften tills den är klar och träna på att stava ord.
  2. Jag visade hur övningen skulle gå till.
  3. Jag hade hängt upp kopior av samma papper med ord som jag märkte att eleverna hade svårt att stava. Dessa hade jag hängt på fyra olika ställen i klassrummet.
  4. Eleverna delades in i lärpar och fick rollerna Kontrollanten och Kloka pennan.
  5. Alla Kontrollanter fick varsin kopia som facit av orden jag hängt upp.
  6. Kloka pennan fick en miniwhiteboard, whiteboardpenna och sudd
  7. Kloka pennan fick gå till ett papper i klassrummet och läsa orden. Hen gick tillbaka till sin Kontrollant och sa t.ex. ”Jag ska skriva ordet tjej”.
  8. Kontrollanten kontrollerade att ordet var rättstavat. Var det rätt fick Kloka pennan gå och välja ett nytt ord. Om det var fel, fick hen gå och läsa samma ord igen och skriva det igen på sin miniwhiteboard.
  9. När alla ord var klara bytte de roller.
  10. Vi utvärderade när lektionen var slut. Aktiviteten fick tummen upp och eleverna tyckte det var ett roligt sätt att träna rättstavning på.

Alla elever var aktiva och det var roliga sätt att träna matematik och stavning. Samarbete = Kul!

Jag hittade tipsen på Kooperativt.com. Där kan du gå in för att lära dig mer om Kooperativt lärande.

Flerstämmig kunskapsresa Annelie Tivås annelie.tivas@vaxjo.se Centrumskolan PUBLICERAT: 2021-04-22

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida