Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Flerstämmig kunskapsresa Allas röster lika värda

DELA

Allas röster lika värda

Att alla våra elevers röster är lika värda är något som vi alla håller med om. Vi vill att de blyga ska ta plats, att de språksvaga ska våga tala och vi vill att alla ska bemöta varandra med respekt. När jag lärde mig om Kooperativt lärande, "KL" fick jag ett mycket bra verktyg som snabbt gav effekt både i min förra klass och nu med mina nya ettor. Genom att jag numera organiserar många lektioner så att eleverna blir beroende av varandra för att lyckas med uppgiften kommer alla till tals. Eleverna uppmanas att dela med sig av sina tankar till varandra och utvecklas då både kognitivt och socialt (Johnson&Johnson, 2005). Här följer ett lektionsupplägg i geometri med våra småstjärnor i klass 1C på Centrumskolan.

Lektion 1: Vi repeterade de fyra geometriska formerna cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Därefter gjorde vi KL-strukturen "Fråga fråga byt". Eleverna minglade omkring och sa vänligt "Hej! Vilken form har du? "Jag har ..." osv. Om de hade olika former bytte de form med varandra och minglade vidare. Efter en stund stoppade jag och de fick rita av den form de då hade i sin hand i ruta 1 i en "fyrfältare".

Lektion 2: Vi repeterade formerna tillsammans. Vi gjorde strukturen "Fråga fråga byt". Denna gången fick de sätta sig med en lärkompis. De fick berätta för varandra om sin form de hade ritat i ruta 1 i "fyrfältaren". Sedan fick de rita varandras former från ruta 1 i sin ruta 2.

Lektion 3: Vi repeterade, vi minglade och bytte former med varandra. Den här gången var det dags att få en ny lärkompis och berätta för varandra om sina former i ruta 1 och sedan rita av varandras i ruta 3.

Lektion 4: Nu började många bli säkra och vi började därför direkt med att mingla och göra strukturen "Fråga fråga byt". Alla fick en ny lärkompis. De berättade för varandra om sin form i ruta ett och sedan ritade de av varandras i ruta 4. Nu var "Fyrfältaren" klar med en form i varje ruta.

Lektion 5: Vi gjorde "Fråga fråga byt", eftersom de tycker att det är roligt. Vi gör ofta den i olika sammanhang. Därefter samlades vi på mattan. Vi tränade tillsammans på hur de skulle redovisa hela sin "fyrfältare" för sin lärkompis.

Med det här upplägget blev allas röster lyssnade på under ett strukturerade former. Alla visste vad som förväntades av dem! Alla fick och vågade prata! Ett bra sätt när man vill att den kommunikativa förmågan ska vara i fokus.

Hoppas att ni blir inspirerade och vill testa eller göra om till ert eget så att det passar er undervisning. Varmt lycka till!

Flerstämmig kunskapsresa Annelie Tivås annelie.tivas@vaxjo.se Centrumskolan PUBLICERAT: 2021-01-14

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida