Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Elevhälsan i mitt hjärta Relationen lika viktig på alla mötesplatser

DELA

Relationen lika viktig på alla mötesplatser

Jag står där i klassrummet och framför mig har jag en årskurs 4. Frågan jag ställer är:
— Vad tycker du är roligt att göra på nätet?

Bild

Barnen skriver för fullt på sina papper. Nästan hälften av allt som skrivs är platser på nätet som jag aldrig har hört om. Jag lyssnar och låter barnen berätta. Allt för att visa att jag vill lära mig, jag vill ta del av deras vardag.

Nästa fråga kommer: "I vilka situationer kan nätet bli en jobbig plats att vara på?"

Här är det en del elever som inte alls känner att det kan vara jobbigt. Majoriten däremot är fullt medvetna. De berättar om vänförfrågningar från människor de inte känner, hur människor frågar efter bilder, hur barnen får ta emot hårda ord och kränkningar. Även att de ibland kommer in på sidor som visar våldsamma inslag och ibland pornografiskt innehåll. Samtalen är viktiga och barnen delar med sig.

Vidare pratar vi om: "Så här kan jag bli trygg på nätet."

Även om jag har mina ord som jag vill dela med mig, så vill jag att barnen ska få tänka själva. Detta för att öka deras förutsättningar att både minnas och reflektera mer djupt kring dessa frågor. Barnen har alla svar på det jag tänkt berätta. De vet, men kan också i stunden säga att det är svårt. Det är svårt att prata med en vuxen.

Jag får påminna mig om att det är barn jag pratar med. Barn som i tidig ålder får möta flertal sårbara platser där tryggheten sätts i obalans. Jag vet att det emellanåt kan vara svårt för oss vuxna att veta hur vi ska prata med barnen om dessa frågor.

Barns mötesplatser har förändrats, men relationen är fortfarande lika viktig. Vi behöver dela den här platsen med våra barn och ungdomar. Möta dem med nyfikenhet och lotsa dem bland sociala medier, spel och allt som finns i mellanrummet mellan en skärm och barnet. Vi behöver möta våra barn i värme och nyfikenhet, så barnet vill berätta för oss.

Efter en sådan stund med eleverna, så sätts mina egna känslor i gungning. Jag inser att vi har förlorat kontrollen på allt våra barn möter, ser och upplever. Vi kan inte kontrollera det som sker, vi kan inte skydda våra barn från dessa sårbara miljöer, men en sak kan vi göra. Vi kan bygga på en stark och tillitsfull relation där vi finns som en trygg plats för barnen. En plats där dem kan landa, lotsas och få uttrycka sina känslor. Vi kan visa att vi vill finnas där, att vi vill lära oss och förstå. Detta oavsett om vi är en förälder, lärare eller som jag. Det är tillsammans vi kan hjälpa till att skapa en atmosfär som bygger på känslan av samhörighet och att vi vill förstå vad barnen möter i sin vardag.

Om ni frågar mig, så tycker jag vi alla bär ansvar att stötta barnen på deras resa genom sociala medier, spel och influensers. Jag säger inte att det är lätt, men vi får ta ett steg i taget och mötas i värme.

Ta hand om dig, ta hand om varandra.

Allt gott, Sandra

Elevhälsan i mitt hjärta Sandra Österström sandra.osterstrom@vaxjo.se Skolsköterska Kalvsvik Vederslöv Tävelsås PUBLICERAT: 2022-10-10

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och elever. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida