Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Elevhälsan i mitt hjärta Viktigt samtal med varje barn i årskurs 6

DELA

Viktigt samtal med varje barn i årskurs 6

Jag har precis bockat av sista barnet på klasslistan i årskurs 6. Det är inte att vara klar som ger tillfredställelse, utan glädjen och tacksamheten över att varje barn har fått tid och närvaro.

Bild

Tacksamhet att jag personligt har fått träffa varje elev i årskurs 6. För mig är det betydelsefullt att det inte blir något som ska ”betas av”, utan att varje barn får sin tid att mötas i samtal. Det blir en möjlighet att få prata om saker som handlar om hälsa, tankar, känslor, mat, sömn, rörelse, kompisar, familj, pubertet och en massa annat. Det handlar både om att ge varje barn sin tid, och att vara lyhörd på vilka barn där som jag behöver ge en annan form av stöd. Det kan vara i form av samtal kring känslor, stress, återhämtningar, kompisrelationer eller hemförhållanden. Kanske behövs kontakt med föräldrar för att följa upp något. Listan på behov kan göras lång, men hälsosamtalet ger oss skolsköterskor en möjlighet att se hur barnen på våra skolor mår, både hur det ser ut för varje enskilt barn och på gruppnivå.

Efter samtalen brukar jag tydliggöra vilka gemensamma områden barnen har uttryckt som problematiskt. Det kan exempelvis handla om självbild, identitet eller kanske sociala medier. Därefter brukar jag försöka göra något på gruppnivå för att möta upp gemensamma behov och det brukar vara uppskattat, inte minst för mig.

Vi skolsköterskor erbjuder hälsosamtal i förskoleklass, årkurs 2, 4 och 6. På högstadiet erbjuds elever i årskurs 8 och på gymnasiet erbjuds eleverna i årkurs 1. Eftersom det inte är så ofta varje elev erbjuds att komma själv (sen är eleverna såklart välkomna däremellan) så är det betydelsefullt att barnen känner att det är deras tid och inget som skyndas igenom, utan där vi hinner både prata, reflektera och skratta tillsammans.

På hälsosamtal följs barnens tillväxt upp gällande vikt och längd. Sen kollar vi även ryggen i årskurs 4, 6 och 8 så att den växer rakt.

Så vad är viktigt för att barnen ska känna sig välkomna när det är dags för hälsosamtal? Först är det förberedelse där jag brukar prata i klassen om att det är dags för samtal och lite hur det kommer gå till. Sen förbereder jag alltid föräldrarna innan, berättar att jag ska träffa deras barn och uppmuntrar dem att höra av sig ifall de undrar över något gällande sitt barn. Ofta hör föräldrar av sig innan och det värdesätter jag. När det är dags för samtal, så är det betydelsefullt att barnen känner sig välkomna i mitt rum. Jag brukar ha lite musik på i bakgrunden, ofta dricker barnen en kopp te och kanske lyser det ett ljus på mitt bord. Det viktigaste för samtalet är såklart hur jag bjuder in till samtal. Det är något jag ofta kan tänka på, vad är det som gör att samtal hamnar i öppning eller stängning? Det är mitt ansvar att möta barnet där barnet är och visa att jag är närvarande, lyhörd och vill vara där med barnet. Det börjar med mig och hur jag är. Likaså att det är mitt ansvar som vuxen att fundera vilka nycklar det här barnet behöver, hur vill det här barnet bli mött. Allt handlar om intoning och att känna av barnet framför mig. Ja, det är en ynnest att få göra det jag gör. Ofta spelar vi en omgång ”tre i rad” innan barnen går tillbaka till lektionen, ibland inleder vi med minecraft eller kanske ”huvud, axlar, knä och tå, ögon, öron, kinden klappen får”. Ja, allt för att främja en tillåtande miljö och där barnet känner sig välkommen. Ett rum där känslor är tillåtna och där jag är där för deras skull.

Inte att förglömma, på hälsosamtalet får barnen även fylla i ett formulär kring deras mående utifrån flera olika perspektiv. Det ger även barnet en möjlighet att själv sätta sig en stund i min soffa och reflektera över sig själv, att lyssna inåt. När barnet gör detta brukar jag hämta en kopp te (om barnet vill ha) och kanske plockar fram barnets journal i datorn.

Ja, nu kanske du som läser detta förstår varför jag känner mig glad och tacksam när samtalen är färdiga. Tänk att få möta varje enskilt barn under dessa förhållanden och att få ge dem det viktigaste jag vet – TID och NÄRVARO. När jag traskar iväg för att hämta en kopp te och kommer tillbaka och ser ett barn som lagt sig i min soffa, dragit en filt över sig och fyller i enkäten, så fylls min kropp med ett lyckorus. Det blir för mig ett kvitto på att här finns det trygghet och tillit. Samtalet är redo att inledas…

Ta hand om dig, så hörs vi snart igen.

Med Värme /Sandra

Elevhälsan i mitt hjärta Sandra Österström sandra.osterstrom@vaxjo.se Skolsköterska Kalvsvik Vederslöv Tävelsås PUBLICERAT: 2021-12-02

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och elever. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida