Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Elevhälsan i mitt hjärta Ett nytt år i skolans fina tillvaro

DELA

Ett nytt år i skolans fina tillvaro

Det är sällan ett år blir som vi tänkt oss, varken för oss vuxna eller våra barn. Precis som att en dag på jobbet sällan eller egentligen, aldrig blir som jag tänkt mig. Saker kommer emellan, händelser uppstår och behov träder fram som är viktiga att möta upp.

Bild


Livet händer hela tiden och att vara öppen för förändringar är en viktig del i mitt yrke. Förändringar i barns mående, känslor som söker uttryck och olycksfall på en skolgård. Ja, dagarnas utformning ser olika ut och det är inte konstigt när jag har en arbetsplats där jag får förmånen att möta barn som befinner sig på olika platser i livet, på en resa framåt.

Jag blickar tillbaka på terminen som varit och funderar på vad jag tar med mig? Hur skulle jag kunna sammanfatta mina dagar i mötet med barnen på skolan, i några enstaka ord? Hur kan jag ta nästa steg in i en ny termin och fortsätta jobba med visioner som handlar om att se barn växa, utvecklas och mår bra i en överväldigande värld.

Ord som jag tar med mig från året som varit är ”ensam och tillsammans”. Dagligen möter jag barn som känner ensamhet, trots att barnen har tillitsfulla och goda relationer runt sig. Ensamheten som jag ofta möter hos barnen är att känna sig ensamma i känslan de bär på, att ingen annan känner som de gör. Precis som ett barn sa idag: ”Är det bara jag som kan känna oro i magen eller har muskler som spänns när det blir bråkigt på rasten”. Eller något annat som är vanligt: ”Är jag det enda barnet som ser mörker i livet och funderar kring livets mening?”.

Ensamheten kan även handla om att vara ensam fysiskt. Att stå där ensam på skolgården och längta efter att känna gemenskap, vänta på ett hej eller att någons ansikte ska skina upp när det barnet kliver in i klassrummet.

Samtidigt handlar många samtal om betydelsen av att vara ensam, att ge sig själv tid och utrymme för de egna tankarna och att förstå sig själv. Ibland kan det vara svårt att hitta dessa platser. Just att tillåta sig själv att lyssna på sina egna behov, logga ut från en mängd intryck och istället logga in i sig själv.

Tillsammans, är nästa ord jag tar med mig. Hur viktigt det är att vara ett ”vi”, att barnen få känna att ”Tillsammans är vi något stort”.

Vi tillhör olika sammanhang och därifrån formas vi människor. Tillsammans kan innebära vetskapen att det finns en plats där barnet kan landa och saker skapas, oavsett om det är i ett klassrum, en skolgård eller hemma.

Jag tror inte att det är ensamheten i sig som är farlig eller gör ont hos barnen, utan känslan av att inte bli sedd i den. Om vi inte blir sedda i ensamheten, så kan känslan vara att ingen bryr sig. Blir vi istället sedda i ensamheten, så skapas tillsammans.

Jag kommer fortsätta det nya året med att jobba för att barn ska bli sedda i sin ensamhet, men även främja att skapa rum där känslan av tillsammans uppstår.

Ett nytt år som kommer innebära både växande utmaningar och härliga möjligheter. Minnen som kommer skapas både var för sig, men även tillsammans med människor runtomkring oss. Jag vet som jag tidigare skrev, livet händer hela tiden och jag vet inte vad som väntar under en dag, men det är precis det som skapar liv och mening i min tillvaro på jobbet.

Jag önskar dig en fin start på det nya året – var rädd om dig!

Med Värme Sandra

Elevhälsan i mitt hjärta Sandra Österström sandra.osterstrom@vaxjo.se Skolsköterska Kalvsvik Vederslöv Tävelsås PUBLICERAT: 2021-01-18

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida