Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Digitala verktyg Nu blev det jobbigt - om filter och spärrar

DELA

Nu blev det jobbigt - om filter och spärrar

Skolelever och digitala verktyg är många gånger en utmaning. Plötsligt så har våra elever en utgång till hela världen, med både gott och ont. Men kan filter och spärrar skydda våra barn? Kanske. Kanske inte. Det är inte så lätt som man ibland tror.

Jag får med viss regelbundenhet frågan om att "spärra tjänster" och sätta in filter av olika slag i våra digitala verktyg. Det är allt från porrfilter till att stoppa vissa populära webbsidor som Twitch och möjligheter till socialt umgänge (chattar av olika slag).

I de flesta fall så är det svårt att filtrera och spärra tjänster. Elever som verkligen vill hitta det vi tycker är olämpligt eller störande hittar nästan alltid vägar runt de hinder vi bygger upp.

  • Spärrar vi olämpliga webbsidor så kommer eleverna nästan alltid åt innehållet genom att göra en bildsökning på Google istället och så visas snusket eller det olämpliga i sökresultatet.
  • Spärrar eller filtrerar vi de stora söktjänsterna med så kallade ”säker sökning”, så hittar eleverna snabbt andra söktjänster som t ex DuckDuckGo, Qwant, Yandex.ru m.fl. Det finns hundratals sökmotorer på nätet och det är i princip omöjligt att ha kontroll över alla dessa.
  • Spärrar man webbsidor och tjänster som anses vara för populära som t ex den mycket populära spelsidan Twitchlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster , så finns det mängder med andra sätt att titta på Twitch än via deras huvudsida, vilket gör att det är näst intill omöjligt att förhindra ungdomar att titta på när andra spelar onlinespel.
  • Spärrar vi olika typer av chattar och kommunikationsverktyg så hittar eleverna genast nya sätt att chatta på bland de tusen och åter tusentals chatt-verktyg som finns ända tills det bara är ”lapparna” kvar….


Det andra stora problemet är att filter och spärrar många gånger sätter stopp för material som vi faktiskt ska använda i skolan.

Det kan handla om webbsidor som handlar om sex- och samlevnad, sidor som tar upp konflikter och i en del människors ögon kontroversiella ämnen.

Här visar jag ett exempel där jag ställt in YouTube att inte visa olämpligt material, så kallad Begränsat läge.

Jag går in på en av världens största konst- och kultursamlingar, Arts & Culturelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och tittar på ett utbildningsmaterial kring jämställdhet.

Filmen som ingår i materialet och som jag vill se klassas som olämplig, och jag kan inte se den!


Filter och spärrar

 

Det kan vara svårt att förstå varför just den filmen spärras, men troligtvis beror det på att det visas ett samkönat par samt att en flicka inte vill att hennes månadsblödning ska påverka hennes utbildning! (Se utbildningsmaterialt med filmen på Art & Culture härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster )

I någons ögon är detta olämpligt material, och hamnar bakom filtret och spärren.

Mängder med undervisningsmaterial länkar samman innehåll från olika källor idag. Algoritmers och människors tolkningar av vad som är lämpligt eller olämpligt drabbar på så vis även det som ska användas i skolan.

Men hur gör vi då när det blir jobbigt i klassrummet?

De forskare som har jobbat med frågan ger i princip ett enda råd:
Prata med eleverna och arbeta med de svåra frågorna i klassrummet och be föräldrarna att jobba med frågorna hemma.

Barn och ungdomar vill nästan alltid prata med någon vuxen om svåra och känsliga ämnen, och enligt forskarna är det här i princip enda vägen. Ett tekniskt filter löser inte det som sker inne i en ung människas huvud.

Det tar tid. Det kan vara jobbigt. Det kan ta fokus från andra saker.
Men det är en del av vårt uppdrag inom skolan.

Vill du läsa mer, så är forskaren Elza Dunkels en bra start på temat. http://www.kulturer.net/2019/03/12/porrfilter-ja-tack/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Digitala verktyg Per Klasson per.klasson@vaxjo.se Gymnasieskolorna PUBLICERAT: 2019-04-04

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida