Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Digitala verktyg Röst och ljud på ett enkelt sätt

DELA

Röst och ljud på ett enkelt sätt

Talet och våra röster är ett av våra viktigaste verktyg i skolan. Mobilen är ett av våra mest älskade (eller hatade) digitala verktyg. Det är den perfekta bandspelaren!

Spela in ljud med mobilen

Jag får då och då frågan om hur man kan använda ljud i våra digitala verktyg. Allt handlar ju om vilka elever man har och vad det är man ska göra. Det här tipset passar för uppgifter som inte kräver så mycket redigering av ljudet som exempelvis om:

-Du ger en uppgift i Google Classroom, där du vill att eleverna ska lämna in ljud istället för text. En uppgift i engelska eller annat språk, där man vill eleverna ska prata in något. Eller en argumenterande text där eleven ska använda sin röst för att förstärka budskapet. Det kan också vara att eleven tycker det är jobbigt att skriva, och hellre vill berätta sitt svar på uppgiften

-Eleverna ska intervjua en eller flera personer, för att senare jobba med texterna i Google Dokument.

-Eleverna ska göra en "poddradioberättelse" för klassen, och berätta något intressant som klassen ska lyssna på.

-Eleverna ska spela in en enkel "ljudberättelse" som berättar en historia utan tal, utan enbart med egna ljudeffekter. (Går bra att pausa i inspelningen och spela in ljud efter ljud efter ett manus.)

Ja, det finns massor av tillfällen, där man vill att eleverna ska spela in sin röst och då elevens dator är för klumplig att använda.

Hur fungerar det?

Alla våra digitala verktyg i skolan har inbyggd mikrofon som man kan använda, men det finns begränsningar i att använda dessa. De är ofta klumpiga att använda på grund av sin form och storlek. Ljudkvaliteten är oftast rätt dålig och det kan vara svårt att hitta bra inspelningsprogram där man enkelt kan hantera sina ljudfiler.

För att få bättre ljudkvalitet i en dator blir nästan alltid bäst om man kopplar in en extern mikrofon som t ex ett mobilheadset eller en USB-mikrofon.

Men man får bättre ljudkvalitet och enklare handhavande om man låter eleverna använda sin egen smartphone. Om man sen ska låta eleverna använda sin privata mobil till skolarbete eller inte, får bli en annan diskussion!

Mikrofonen i de flesta telefoner är mycket bra idag. Jag har jämfört inspelningar från min iPhone med de jag gjorde på en 50 000-kronors reportagebandspelare som jag använde när jag jobbade på radion för länge sedan. Jag har svårt att höra någon större skillnad på inspelningarna.
Många stora radiokanaler, som BBC i England har idag slängt ut sina bandspelare och gett sina reportrar en smartphone istället.

Vilka appar ska man använda?

Enklast är att använda den inbyggda appen Röstmemo på en iPhone eller iPad. (https://support.apple.com/sv-se/HT206775länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster)

På Android får man installera en inspelnings-app själv, och då är gratisappen "Smart Recorder" en enkel app där man kan justera ljudkvaliteten.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.andrwq.recorderlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Det finns givetvis mer avancerade inspelningsappar för att redigera sitt ljud, men det får vi återkomma till i ett annat blogginlägg.

Eleverna bör även installera appen Google Classroom, så de kan lämna in ljudfilen till rätt uppgift.

Appen Google Drive är även bra, så de kan spara filen säkert.

Eleverna ska använda sitt Googlekonto som de fått från skolan, utb.vaxjo.se.

Hur spelar jag in?

Be eleverna att "vända" på telefonen, så att mikrofonen kommer uppåt mot munnen och håll den som en vanlig "mikrofon" ca 10 cm från munnen. (se bilden överst i det här blogginlägget)

De bör även spela in i ett tyst rum. Jag brukar själv sätta mig under ett täcke eller i en garderob så att ljudet blir lite mer dämpat. Då låter inspelningen riktigt proffsigt!

När de talar, så bör de tala lungt och stilla. Be dem "leka" lite först, så att de blir vana vid att höra sin egen röst.

Spelar man in andra personer som pratar, bör man placera telefonen så nära personen som möjligt, som på katedern om det är lärarens genomgång som spelas in. Intervjuar man en person, så bör man hålla telefonen stilla, så att man inte "fingrar" på den eftersom det kan höras.

Man ska alltid fråga om lov innan man börjar spela in någon annans röst. Inga smyginspelningar! Samma regler som när man filmar och fotograferar andra människor.

När man har spelat in, och är nöjd, så väljer man att dela ljudfilen till en annan app.

Då kan man välja Classroom-appen och lägga ljudfilen till rätt ämne och uppgift.

Vill man dela ljudet med klassen, så kan man lägga det i ett Nytt inlägg i Classroom så kan alla höra ljudet. En egen liten "poddradio".

Det går självklart att dela filen till ett mail, Google Drive eller andra appar.

Se bilderna här hur man delar sin ljudfil:

Dela

Klicka på Delaknappen, vid ljudfilen

Dela Classroom

Välj att dela till Classroom

Välj ämne och uppgift

Välj rätt ämne och uppgift eller skapa nytt inlägg

Delning på en Androidtelefon

Delning på en Androidtelefon fungerar ungefär på samma sätt som i en iPhone

Tips.

Om man har en elev som tycker det är jobbigt att skriva anteckningar från en genomgång på grund av dyslexi eller liknande, så kan de istället spela in genomgången med sin mobil så nära läraren som möjligt. Då kan de lyssna igenom genomgången på bussen hem. När de sitter hemma i lugn och ro så öppnar de Google dokument och väljer under menyn Verktyg- Röstinmatning.

Därefter spelar de upp ljudfilen från sin telefon så att datorns mikrofon hör ljudet. Google dokument skriver ut texten från inspelningen. De får en transkribering av texten.


Digitala verktyg Per Klasson per.klasson@vaxjo.se Gymnaiseskolorna PUBLICERAT: 2018-12-21

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida