Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Det livslånga lärandet Upptäcka nytt på tio skoldagar

DELA

Upptäcka nytt på tio skoldagar

Eleverna i Växjö har tio dagars prao (praktisk arbetslivsorientering): en vecka i åk 8 och en vecka i åk 9. Även om praoverksamheten just nu tvingas ha en paus hela vårterminen så är syftet med prao alltid att eleverna ska få kunskap om både yrken och arbetsliv samt att de ska upptäcka nya sidor av sig själva. Det ger sammantaget en god grund inför elevernas kommande studie- och yrkesval.

Bild

Marcus Richardson, VD på C3C, och prao-gänget.

På min skola är har två lärare prao-samordning i sina tjänster. De informerar eleverna om prao, om Arbetsmiljöverkets regler och om vad som är viktigt att tänka på när man väljer prao-plats. I kommunen har vi Samverka, en plattform med godkända prao-platser som eleverna kan boka. En del elever väljer att ordna med egen prao-plats och då är det prao-samordnarens uppgift att säkerställa att det är en riskfri plats att vara på. Prao-samordnarna har mycket administrativa uppgifter kopplade till prao, både för- och efterarbete samt om det skulle hända något under prao-veckan.

Min roll i arbetet med prao är att inspirera eleverna att hitta en intressant plats som kan hjälpa dem inför kommande studie- och yrkesval. Jag upplever att det är vanligt att eleverna väljer en arbetsplats eller ett yrke som de känner till väl redan innan sin prao. Jag försöker motivera eleverna att prova något som de är nyfikna på eller inte vet så mycket om. Jag minns ett samtal jag hade med en elev i åk 9. Vi pratade om det kommande gymnasievalet och vilka yrken som kunde vara intressanta utifrån elevens intressen och favoritämnen i skolan. Ett yrke som kom upp som eleven inte kände till så väl tidigare var lantmätare. Vi hittade information och en film som beskrev yrket och några veckor senare hade eleven prao hos en lantmätare.

En utmaning i arbetet med prao är hur vi i skolan kan koppla prao till undervisningen och det är ett exempel på vad vi diskuterar när prao-samordnare och studie- och yrkesvägledare träffas och har prao-möte. Fredrik Bernhardsson, som är verksamhetsutvecklare för skola och näringsliv på utbildningsförvaltningen, jobbar mycket med prao och leder våra möten. På vår senaste träff som ägde rum en kall och blåsig dag i januari träffades vi på företaget C3C i Växjö. C3C tillverkar prefabricerade betongprodukter och fungerar som legobitar. De används till bland annat stödmurar, materialfickor (till exempelvis sand och metallskrot) och brand- och bullerskydd. Vi fick information om företaget och jag tycker att det var spännande att få höra om ett för mig tidigare okänt företag och roligt att ha möten i nya miljöer!

Det livslånga lärandet Lina Greek lina.greek@vaxjo.se PUBLICERAT: 2020-03-30

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida