Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Det livslånga lärandet Vad gör jag egentligen när eleverna inte är här?

DELA

Vad gör jag egentligen när eleverna inte är här?

Snart har tre veckor passerat sedan skolavslutningen då vi önskade eleverna ett skönt sommarlov och vinkade farväl till eleverna i åk 9 som ska vidare till gymnasiet. En fråga som jag får ofta är vad jag gör på skolan när inte eleverna är där - allt jag inte hinner med annars är svaret!

Att få tid att landa, reflektera och sakta börja förbereda sig inför det kommande läsåret är värdefulla dagar. Jag har förstås inte varit ensam här, skolledarna och administratörerna har slitit med schema och allt som måste göras klart och förberedas inför att eleverna och lärarna kommer tillbaka. På skolan finns också bibliotekarie, vaktmästare, skolsköterska, elevstödjare och studiehandledare som hjälpts åt att iordningställa skolan inför ett nytt läsår.

Vad pysslar jag då egentligen med när skolan är tom på elever och lärare?

Bild

Tid för läsning har det funnits, för inspiration och kompetensutveckling.

Under de första två veckorna av sommarlovet när sommarskolan var igång fanns jag där för elever som ville ställa frågor och prata om sitt gymnasieval. Tillsammans med skolans elevstödjare var jag på plats första dagen för att se till så att alla “våra” elever kom dit. Därmellan fanns det tid att rensa och städa, både digitalt och på kontoret.

Den här veckan (vecka 27) har eleverna som slutade åk 9 fått sina antagningsbesked till gymnasiet. Från och med i år ska eleverna svara digitalt på om de vill behålla den plats som de erbjudits och eventuellt stå kvar som reserv.

Dagen då antagningen är färdig är det alltid pirrigt att slå upp datorn och gå igenom elevernas antagningsbesked. Många glädjebesked blir det, elever som kämpat med sina betyg för att få ihop behörighet till ett nationellt program eller för att höja sitt meritvärde kan ha blivit antagna till sitt förstahandsval. Men en del står utan plats och får hoppas på reservantagningen.

Under veckan har jag haft öppet i fritidsgården på skolan tre eftermiddagar för att hjälpa elever att svara på sitt antagningsbesked. Det är första året jag provar det här konceptet och jag tycker att har varit framgångsrikt! Många elever har kommit förbi, första dagen var det såklart hysteriskt med missade telefonsamtal, sms och mail under timmarna jag hade öppet men att få tid att sitta ner och gå igenom allting tillsammans känns tryggt både för mig och för eleverna.

Nu väntar fyra veckors semester, vi hörs efter det!

Det livslånga lärandet Lina Greek lina.greek@vaxjo.se PUBLICERAT: 2019-07-04

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida