Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Det lärande fritidshemmet Elever uppträder i mellotemat

DELA

Elever uppträder i mellotemat

När du kommer in på Regnbågens fritids möts du av stort hjul, nämligen vårt årshjul. För varje månad står det vad vi på fritids gör just nu. I februari och mars innebär det mellotema.

Bild

Mellotemat är en förkortning av melodifestivalen och något som är populärt bland eleverna i vårt fritidshem. Tittar vi på läroplanen står det följande: Undervisningen i fritidshemmet kompletterar förskoleklassen och skolan genom att lärandet i högre grad ska vara situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat samt utgå från elevernas behov, intressen och initiativ (Lgr 2011). Det är förstås ingen slump att vi har mellotemat just den här tiden eftersom den stora melodifestivalen drar igång på tv. Vi vet sedan tidigare att just mello är något som många elever tittat på under lördagskvällarna.

Mellotemat är något som vi har haft i några år här på Regnbågen. När jag började arbeta för cirka 2,5 år sedan hade jag inte arbetat med tema på det här sättet innan så för mig var det här en positiv upplevelse. När det är temaarbete får eleverna chansen att gå in i temat och arbeta under en längre tid. För något år uppträdde eleverna enbart med sina dockor, men på senare tid på har eleverna uppskattat att själva uppträda så det har vi infört. I år har vi kört en hel mellovecka som avslutning på temat där hela veckan i stort sett har handlat om just mello.

Under ett visst antal veckor får eleverna tillverka sin egen mello-docka med inspiration hämtat från tävlingen på tv. När vi arbetar med temat har vi delat in processen i tre olika steg. Först och främst gäller det för eleven att tänka ut hur dockan ska se ut, vilket material den ska vara gjord av och vilka färger som ska användas och slutligen ett namn på dockan. Hos oss får artister som varit med under andra år än bara 2020 också skapas, efter elevernas egna önskemål. Så snart som eleverna kommit på hur dockan ska se ut gäller det att rita ner det på en skiss. Vi i personalen tittar sedan på skissen och den blir godkänd. Då börjar det praktiska, eleverna ska skapa dockan av olika sorters material. Vi brukar använda oss av en toarulle, flörtkulor och tyg. I år har vi sett många olika dockor i olika färger och former.

När eleverna sedan är klara med sin docka väntar den stora tävlingen, då eleverna själva får bestämma om de ska uppträda med sig själva, som den artist de önskar vara, eller om de vill uppträda med sin docka. Det här året har vi gjort så att vi har en dag då eleverna mimar och sjunger själva och en annan dag som eleverna uppträder med sina dockor. I veckan samlades alla elever i gympasalen och uppträdde som den artist de ville och mellokänslan spred sig i lokalen.

När vi har utformat temat genom åren har vi alltid utgått från elevinflytande. Vi har frågat eleverna hur de vill göra och sedan anpassat temat. Parodin är något som vi har kollat på under mellotemat något som eleverna själva önskat. Jag tror att om vi utgår så mycket som möjligt från vad eleverna själva vill så får vi en bra mix i temat.

I skrivandets stund börjar mellotemat lida mot sitt slut och vi avslutar med popcorn och disco. Det blir med andra ord en riktig mellofredag.

KATEGORIER

Det lärande fritidshemmet Maria Holmström Qvant Maria.HolmstromQvant@skola.vaxjo.se Hovshagaskolans fritidshem PUBLICERAT: 2020-03-09

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida