Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Det lärande fritidshemmet Program från TV blir aktiviteter på fritids

DELA

Program från TV blir aktiviteter på fritids

Just nu har vi fullt upp på fritids. Det är så mycket som eleverna vill göra och vi personal försöker hänga med så gott det går. I förra inlägget skrev jag om elevinflytandet och i detta inlägg kommer jag berätta lite om aktiviteter som eleverna själva valt ut.

Bild

Det hela började med att några elever roade sig med att spela lite olika spel. Eleverna hade roligt ihop, det både hördes och syntes. Allt fler elever visade intresse och ville vara aktiva i spelet och vi personal blev också involverade på ett hörn. Nu var vi många som deltog och spelet var helt klart populärt. Min kollega tittade på mig och sa, vi borde ha det här som en stående punkt. Spelet som jag pratar om är ”Vem vill bli miljonär?”

Efter det här planerades det en bestämd dag i månaden där eleverna kunde skriva upp sig om de var intresserade att vara med. Eleverna samlades sedan i ett klassrum för att anta utmaningen. Likt tv-programmet Vem vill bli miljonär? fick eleverna svara på olika frågor och skulle någon fråga vara lite extra klurig fanns de tre olika livlinorna att tillgå. Ring en vän, fråga publiken och 50/50. På det här sättet involverades de andra eleverna också och var aktiva även när de inte deltog i utfrågningen. Eleven som sedan tar sig längst blir månadens ”miljonär på Regnbågen”. Vem vill bli miljonär erbjuds som aktivitet en gång i månaden och jag tror att det gör att eleverna bli väldigt förväntansfulla inför varje tillfälle, de är glada och ser fram emot att vara med. Det är frivilligt att vara med men ändå är det många som väljer att utmana sig själva.

Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta ska ske genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter (LGR 2011).länk till annan webbplats

Några elever hade aldrig tidigare hört talas om Vem vill bli miljonär? medan andra var väl insatta i vad det var. Oavsett vad elevernas erfarenhet av programmet är, var aktiviteten uppskattad.

Något annat som vi också arbetar med just nu är aktiviteten Mästarnas mästare, ett annat program från tv. Här får eleverna utmana sig själva i olika aktiviteter. Det här är något som vi utövat varje måndag i några månader nu och det är uppskattat av många elever. Eleverna tycker det är väldigt roligt när de känner igen programmen och några följer SVT:s variant.

Senaste tillskottet av aktivitet som vi hämtat inspiration ifrån tv är Talang som många elever ägnade sina fredagkvällar åt. Vårt första tillfälle gick av stapeln i tisdags och de var många modiga och kreativa elever som sjöng och dansade eller gjorde andra framföranden inför sina kamrater som var publik. Tillsammans med elevernas egna erfarenheter och önskemål försöker vi hitta aktiviteter som utmanar och aktiverar eleverna och den här gången tog vi tv:n till hjälp.

KATEGORIER

Det lärande fritidshemmet Maria Holmström Qvant Maria.HolmstromQvant@skola.vaxjo.se Hovshagaskolans fritidshem PUBLICERAT: 2019-05-14

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida