Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar Det lärande fritidshemmet Elevinflytande på fritids

DELA

Elevinflytande på fritids

I mitten av vårt fritidshem på en lila bänk står det en vit postlåda utsmyckad med en färgglad regnbåge. Varje vecka fylls lådan med massor av lappar på olika önskemål, funderingar och åsikter över vad eleverna har för tankar om de som rör fritids. Några vill göra slime, ja just slime är väldigt vanligt önskemål. Andra har synpunkter kring tv-spelet som står på fritids och någon vill helt enkelt ändra en befintlig regel. Ovasett vad eleverna vill göra så är alla tankar och önskemål välkomna och personalen tömmer lådan regelbundet.

Bild

Vi har skapat postlådan som en del av elevernas egna inflytande i fritidshemmet. Här kan de elever som vill yttra sig skriva ner lappar och posta. Postlådan står alltid öppen för den som vill. Ibland blir vi förvånade över det som står på lapparna och då förstår vi ännu mer varför det är så viktigt att eleverna kan förmedla sina åsikter skriftligt och i många fall anonymt. Kanske är det enklare ibland att skriva ner vad man vill. Vi tömmer lådan varje vecka och när vi utformar undervisningen har vi elevernas tankar med oss. 

Kollar vi på läroplanen så säger den att:Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta ska ske genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter” (KAP 4 LGR2011)  Vi behöver alltså veta vad eleverna finner meningsfullt och vad eleverna har för behov men också erbjuda chanser att prova på nya aktiviteter. Då är postlådan ett sätt för oss att samla in elevernas tankar och rent konkret se vad eleverna önskar händer på fritids. En annan sak som vi gör när vi arbetar med elevinflytandet är att samlas varje vecka för ett fritidsråd. Det är många blandade åsikter om fritidsrådet och vissa suckar när det är dags men det är ett enkelt sätt för oss att samla alla och prata direkt med eleverna. Här kan man räcka upp handen och prata med personalen och sina fritidskompisar om fritids. Det är inte bara information som eleverna får på fritidsrådet utan det får även träna språk och kommunikation ur det centrala innehållet. 

  • Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser (LGR 2011).länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Elevinflytandet är viktigt när vi utformar dagarna på fritids. Det skulle vara spännande att veta hur andra fritidshem konkret arbetar med elevinflytandet så vill ni får ni gärna maila mig och berätta. Ha det så bra i vårsolen!  

Det lärande fritidshemmet Maria Holmström Qvant Maria.HolmstromQvant@skola.vaxjo.se Hovshagaskolans fritidshem PUBLICERAT: 2019-04-29

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida