Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar De 45 olika Fler metoder för att ge effektiv feedback

DELA

Fler metoder för att ge effektiv feedback

Effektiv feedback utvecklar och engagerar både de som behöver förklara NO-begrepp och de som hade alla rätt på matteprovet. Här följer ett par metoder som man kan använda sig av.

Bild

I mitt förra inlägg berättade jag om en metod för att ge effektiv feedback på elevernas arbetsuppgifter i grupp och i detta inlägg berättar jag om ytterligare ett par metoder.

Den första metoden kallar jag för ”Två gånger prov”. När vi arbetar med ett arbetsområde i till exempel NO behöver många av mina elever hjälp med att lära in begrepp och framför allt att förklara dem i skrift. När man har arbetat ett tag med arbetsområdet kan man låta eleverna enskilt få svara på ett antal nyckelfrågor skriftligt på ett papper. Läraren samlar sedan in alla papper för att använda dem på nästa lektion. Då delas eleverna in i mindre grupper, tre eller fyra i varje grupp brukar vara lagom. Alla elever får ut sina ”prov” igen tillsammans med ett tomt frågepapper. På detta frågepapper står exakt samma frågor som eleverna svarade på lektionen innan. Gruppen ska nu tillsammans svara så bra som möjligt på alla frågorna på det gemensamma frågepappret, med hjälp av det som de var och en har skrivit lektionen innan. På så sätt får alla elever vara med och diskutera kring hur man kan svara på frågorna på ett så utvecklat sätt som möjligt.

Svårigheten med denna metod kan vara att se till att inte någon elev i gruppen tar över för mycket och väljer att göra det mesta själv. Här brukar jag därför använda mig av väl genomtänkta grupper, där jag sätter elever som gärna kör sitt eget race tillsammans. Då får övriga elever ut mer av sina grupper där diskussionerna oftast blir bra. Det kan också vara bra att tänka på att låta sekreterarrollen rotera så att alla medlemmar i gruppen får skriva på någon fråga var. Då blir alla lättare lika delaktiga i uppgiften. Slutligen går vi igenom svaren och eleverna får tillsammans i klassen värdera varandras svar och eventuellt vidareutveckla dem. I denna metod är det ju inte jag som lärare som står för all feedback, utan det är eleverna själva som hjälps åt med detta.

Den andra metoden som jag tänkte berätta om kallar jag för ”Tre frågor”. När eleverna har arbetat med en uppgift så skriver jag frågor i slutet av uppgiften istället för att ge skriftlig feedback. Tanken är sedan att eleverna skriftligt svarar på frågorna som de har fått. På detta sätt måste eleverna reflektera över sin feedback. De kan inte bara läsa och gå vidare utan måste försöka använda feedbacken. Här kommer ett exempel hur man kan använda denna metod.

En elev har gjort ett matteprov som jag har rättat. Jag kan då skriva följande frågor på elevens prov:

1. I uppgift 3 hade det varit bättre om du använt en algoritm istället för att försöka räkna ut talet med huvudräkning. Visa här nedan hur du kunde räknat ut talet med uppställning.

2. I uppgift 8 hade det varit en mer effektiv metod att använda sig av en ekvation istället för metoden gissa/prova. Försök att lösa uppgiften med en ekvation istället.

3. I uppgift 10 har du läst fel när du löste uppgiften. Läs igen och försök att lösa uppgiften.

Hur gör man då med de elever som har alla rätt på till exempel matteprovet? De behöver ju inte så mycket feedback. Då brukar jag ge dem utmaningsfrågor istället. Ändra till exempel om i en uppgift så att den blir svårare och be eleven försöka lösa den. På så sätt blir alla elever aktiva under uppföljningstillfället. I detta läge när alla arbetar vidare med sina prov får jag som lärare också möjlighet att gå runt och stötta de elever som kan behöva extra stöd med sin feedback.

Hoppas jag har kunnat inspirera er att testa någon av dessa metoder. Jag har fortfarande inte hittat någon metod som passar alla mina elever, men varierar man sig så trivs förhoppningsvis alla elever med någon av metoderna.

De 45 olika Therese Stern therese.stern@skola.vaxjo.se Lammhults skola PUBLICERAT: 2020-04-17

Relaterade inlägg

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida