Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar De 45 olika Viktigt på riktigt — avslutningen

DELA

Viktigt på riktigt — avslutningen

Och så var projektet avslutat. Vi kan pusta ut för vi rodde det i hamn. Det var inte helt utan ansträngning, men det skapade mycket engagemang och vi har nu tillsammans lagt ett stort antal härliga onsdagseftermiddagar bakom oss. I detta inlägg tänker jag berätta hur det gick och vilka effekter jag såg hos eleverna. Vad såg jag för skillnader mot när jag arbetar med projekt som inte är värdeskapande?

Bild

Att arbeta värdeskapande kan vara lite nervöst. Även om jag som lärare i detta fall hade en ganska klar bild av vad slutresultatet skulle bli, vet man ju aldrig om man når dit. Vi nådde fram, men precis som det ska vara, blev inte slutresultatet riktigt som jag hade tänkt mig från början. Projektet formades på vägen både av oss lärare och våra elever.

Med hjälp av en stödmall fick eleverna börja med att skapa en tankekarta över sin saga utifrån femåringarnas beskrivningar av fantasifiguren. Vissa hade mycket material att plocka av medan andra fick klura lite mer utifrån ett ganska magert underlag. Vid denna tidpunkt sprutade kreativiteten. Elever med mycket fantasi hjälpte övriga med att hitta på historier de kunde skriva om. Det var stort engagemang innan lugnet lade sig när de började producera text. Här såg jag en skillnad mot om berättelsen bara är deras egen idé. Nu fick de en större utmaning. Vissa fick tämja sina egna idéer för att väva in andras tankar medan andra lättare kom igång eftersom de hade en grund att skriva ifrån.

Parallellt med skrivprocessen påbörjade vi också skapandet av våra fantasifigurer. Först fick eleverna rita en ”förbättrad bild” av teckningen som femåringen gjort. Vissa bilder var lätta att tolka medan andra var betydligt svårare. Utifrån bilden skapade de sedan ett mönster som de tog med ner till slöjdsalen. Eftersom jag inte är någon slöjdlärare precis blev det eleverna som här fick ta kommandot. Både de och jag svor ibland när tråden på symaskinen gick av för femtielfte gången men de gav inte upp. Det var härligt att höra dem diskutera val av färger och inse att de själva inte kunde välja utan de ju skulle utgå från någon annans tankar.

Efter mycket arbete blev alla par till slut klara med både sin saga och sitt gosedjur och de allra flesta var mycket nöjda med resultatet. Till skillnad från ett vanligt skrivområde där eleverna bara ska lämna in sin berättelse till läraren fanns det ett helt annat engagemang hos många här. Man ville verkligen att det skulle bli bra. Några grupper som inte var nöjda gick hem och skrev om sin historia för att hinna klart i tid och några satt inne på rasten för att få sin framsida så snygg som möjligt. Slutresultatet hade också en betydligt högre lägstanivå än vad jag tidigare har sett.

Så vara det tillslut dags att bjuda in femåringarna på sagostund. Mina stora femmor var faktiskt lite nervösa inför detta. ”Tänk om de inte gillar sagan och gosedjuret” uttryckte någon. Vad gör man då? Innan de kom såg vi till att träna ordentligt på att läsa sagorna högt. För vem vill staka sig när man ska hålla sagostund?

Och hur gick det då? Jo, det gick finfint. Alla elever satt nedkrupna i något hörn och läste sagor medan femåringarna kramade sitt gosedjur. Det låter nästan för bra för att vara sant. Det fokus som både mina elever och femåringarna producerade under sagostunden var magisk. Det var nästan så att en liten tår trillade ner för min lärarkind.

Nu när projektet är slut känns det nästan lite tomt men efter jul ska vi på det igen. Då tänker vi oss att vi, tillsammans med ett gäng härliga Lammhultsbor, ska producera det som vi tror blir Lammhults första alldeles egna kokbok.


De 45 olika Therese Stern therese.stern@skola.vaxjo.se Lammhults skola PUBLICERAT: 2019-12-20

Relaterade inlägg

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida