Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar De 45 olika En hel hög syften till att ha prov

DELA

En hel hög syften till att ha prov

Ordet prov klingar inte särskilt positivt i mina öron. Ordet får mig att tänka på något som ska presteras på en viss tid, en viss dag. Just då ska man vara på topp och visa exakt allt man kan. I min värld som lärare är det dock inte så jag tänker när jag har prov med mina elever, men efter att själv har gått i skolan under x antal år vet jag ju att det ofta är precis så det är.

Bild

Men varför har jag då ibland prov med mina elever? Jo, jag har faktiskt en hel hög med syften till just detta. För det första så är det självklart ett bra sätt för mig att få syn på vad eleverna kan. Jag är dock väldigt noga med att påpeka för mina elever att provet bara är en liten del av bedömningen. Allt jag ser och hör under lektionerna väger minst lika tungt och jag skulle aldrig få för mig att dra ner ett omdöme bara för att en elev misslyckas på ett prov. Har eleven visat mig förmågor vid andra tillfällen i undervisningen så duger det självklart lika bra. Proven är däremot viktiga för de elever som inte alltid är så framåt i undervisningen. De som kanske upplever det jobbigt att prata i helklass eller att vara den som tar kommandot vid en kemilaboration. För dessa elever blir det desto viktigare att få visa upp sina kunskaper vid någon form av enskilt prov.

För det andra är prov bra till att få eleverna att själva få syn på sina kunskaper. Särskilt i matematik upplever jag att många elever som kommer upp till mellanstadiet bara gör matematik istället för att lära. De gör klart sina uppgifter utan att reflektera om de kan. Här blir avstämningar viktiga då de får sig en tankeställare, när de inser att de inte kan trots att de har gjort så mycket. Tufft för dem till en början, men att inte visa dem detta vore att göra dem en björntjänst.

Ett annat syfte med mina prov är faktiskt att träna eleverna på att göra just prov. Låter som ett konstigt syfte kanske, men det är det inte. Vad jag än tycker om prov så vet jag att mina elever kommer att få göra en hel massa prov, i en massa ämnen under sin skoltid och att inte lära dem att vara provsmarta vore rent taskigt av mig. För visst finns det tekniker för att skriva bra på prov och dessa kan vi ju träna med våra elever.

Ett sista syfte som jag tänkte berätta lite mer om är det som jag kallar för lärande prov. Bara för att vi har arbetat klart med ett område och avslutar med ett prov betyder det inte att vi måste sluta lära. Denna typ av prov använder jag mig ofta av i till exempel matematikundervisningen.

Förra veckan hade mina elever ett prov i problemlösning. När jag hade rättat fick eleverna tillbaka sina prov. Jag sätter aldrig poäng utan skriver bara rätt eller fel och eventuella kommentarer vid varje uppgift. Tillsammans med sitt prov fick de också ut ett papper där jag hade löst alla uppgifterna på en välutvecklad nivå. Efter att ha diskuterat tillsammans en stund blev deras uppgift sedan att jämföra sina lösningar med mina lösningar. Vad hade de gjort som var bra och vad kunde de förbättra? Det blev en hel del spännande diskussioner under denna lektion. Slutligen fick de var och en skriva ner en utvecklingsmöjlighet på en liten lapp som skulle lämnas in till mig. Denna lapp planerar jag att dela ut till dem några dagar innan nästa gång vi har matematikprov. Kanske kan det hjälpa dem att lyckas ännu lite bättre.

De 45 olika Therese Stern therese.stern@skola.vaxjo.se Lammhults skola PUBLICERAT: 2019-11-20

Relaterade inlägg

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida