Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar De 45 olika Viktigt på riktigt

DELA

Viktigt på riktigt

När man som jag har en sammansättning av elever som varierar från de som knappt kan ett ord svenska och inte har någon skolbakgrund alls, till de som presterar på en nivå som ligger flera år över den årskurs de just går i, är det en stor utmaning att lyckas utmana och stötta alla i arbetsuppgifterna i klassrummet. Ett sätt att göra detta på är att arbeta med olika värdeskapande projekt.

Bild

I år har vi en tid på onsdag eftermiddag där vi har lagt in ämnesövergripande undervisning. På schemat kallar vi dessa två timmar för tema. Här är tanken att vi ska arbeta med olika värdeskapande projekt. Varför har vi valt att arbeta med just värdeskapande undervisning? Jo, för att forskningen säger att värdeskapande undervisning ger mer motiverade elever. Elever som är motiverade arbetar hårdare och om eleverna arbetar hårdare når de högre resultat och djupare kunskaper. Enkel matematik alltså. Att denna typ av undervisning sedan också gynnar en hel massa andra förmågor än de som vi bedömer i skolas betyg, är ju bara ett plus.

Vårt första projekt i höst är ett samarbete med förskolan här ute i Lammhult. Vi var för ett tag sedan nere hos femåringarna och fick ta del av teckningar på fantasifigurer som de har målat. Mina elever satt i par med var sin femåring och intervjuade den om dess fantasifigur. De frågade saker som: Vad heter figuren? Vad gillar den att göra? Vad är den bra på? Utifrån dessa samtal ska mina elever skriva en berättelse om barnets fantasifigur och sedan ska de också få sy en kopia av fantasifiguren. När vi är klara med detta bjuder vi in femåringarna till oss på sagostund och alla barn får därefter ta hem sin alldeles egna berättelse och gosedjur.

Detta arbete blir viktigt på riktigt. De ska inte bara skriva en berättande text som ska lämnas in till läraren för bedömning. Denna text ska ges bort till någon annan. Den ska kanske läsas av en förälder varje kväll och gosedjuret kanske får hänga med överallt framöver. Man kan ju inte lämna över en saga som inte är färdig, som har stavfel eller som man inte är nöjd med. Här är det viktigt på riktigt att det blir bra.

För att stödja alla elever i detta arbete jobbar elever i par. De både skriver och syr tillsammans. Men även paren får hjälp. När eleverna har skrivit sin tankekarta, får de sätta sig i större grupper och diskutera sina idéer tillsammans. Allt för att alla ska få till så bra berättelser som möjligt. Vi har redan innan de sätter igång med att skriva, arbetat med de andra delarna i cirkelmodellen. Vi har läst och diskuterat kring olika berättelser. Tittat på hur berättelser är uppbyggda. Tränat på att skriva tankekartor till berättelser utifrån fejkade intervjusvar och skrivit en berättelse tillsammans. Allt för att eleverna ska bli rustade att ta tag i arbetet med sin berättelse på egen hand.

Vilka andra förmågor var det då som gynnades av detta arbetssätt? Jo, jag tror att mina elever kommer bli modiga när de själva måste möta ett mindre barn i en lärsituation. De tränar på hur man bör bemöta olika personer. Hur tilltalar man egentligen en femåring så att den känner sig trygg? De tränar på att samarbeta och att ta till sig feedback från andra. Slutligen tränar de sig på att ta ansvar. Om några inte blir klara med sin berättelse så blir deras barn utan. Det vore ju ingen rolig sak att ha på sitt samvete. Arbetet blir alltså viktigt på riktigt.

De 45 olika Therese Stern therese.stern@skola.vaxjo.se Lammhults skola PUBLICERAT: 2019-10-23

Relaterade inlägg

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida