Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar De 45 olika Bara för att det är roligt…

DELA

Bara för att det är roligt…

Sedan Lgr 11 kom har mitt arbete som lärare på mellanstadiet förändrats ganska radikalt. Fokus sattes då på begrepp som LPP (lokal pedagogisk planering), betyg, matriser, kunskapskrav och liknande och alla våra fortbildningstillfällen och arbetet i arbetslaget präglades av detta under några år. Hur ska vi tydliggöra kunskapskraven för eleverna? Vad betyder egentligen de olika betygsstegen och hur gör man när man dokumenterar underlag inför betygssättning? Det var några frågor som vi ställdes inför.

Bild

Innan 2011 kändes det enklare att undervisa på mellanstadiet. Vi bedömde helt enkelt om eleverna nådde målen eller inte och många lärare på mellanstadiet pysslade med lite av varje i sina klassrum. Nu vill jag bara påpeka att jag inte tycker att Lgr 11 var av ondo. Jag tycker helt tvärt om. Vi behövde skärpa upp och likställa kunskapsnivån på mellanstadiet och Lgr 11 har verkligen bidragit till detta. Dock upplever jag att det är lätt att fastna i den stoffträngsel som det blir, om man till punkt och pricka ska lyckas med att genomföra exakt allt som står i det centrala innehållet och testa av eleverna mot kunskapskraven vid många upprepade tillfällen. Vad hände med att bara ha roligt i skolan ibland?

Vi bestämde i år att vi som arbetar i åk 4-9 skulle genomföra två uppstartsveckor på temat ”Hälsa” i augusti. Dessa veckor var helt schemabrytande och vi fick på varje stadie fylla dem med valfria aktiviteter. Vi på 4-6 tog då beslutet att genomföra ett rollspel i skogen en av dessa dagar. Vi döpte rollspelet till Drakskatten och detta rollspel gick ut på att åk 4 och 5, som blev bybor, fick reda på att skolans rektor hade blivit tillfångatagen av drakarna i skogen. Byns borgmästare ville så klart ha sin rektor tillbaka och skickade därför ut byborna i skogen för att leta reda på de skatter som fanns gömda där. För alla vet ju att drakar älskar skatter och kanske kunde de tänka sig att släppa rektorn, om de istället fick en skatt av byborna. Det var dock inte helt lätt att leta reda på de gömda skatterna, för i skogen fanns det drakar som kunde tillfångata en och föra en till drakhålan. Där fick man arbeta en stund innan man släpptes ut igen. Drakarna bestod av elever i åk 6. Turligt nog fanns det också feer och ett orakel i skogen som kunde hjälpa byborna på traven i jakten på skatterna.

Om vi hade roligt? Oh, ja, både elever och personal var supernöjda efter denna dag. Tränade vi något viktigt då? Ja då! Mycket av innehållet i läroplanens del 1 och 2 fick rum denna dag.

Är någon nyfiken på hur rollspelet gick till mer exakt, så kan ni bara höra av er så delar vi gärna med oss!

De 45 olika Therese Stern therese.stern@vaxjo.se Lammhults skola PUBLICERAT: 2019-09-23

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida