Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar De 45 olika Tavlan – ett samarbetsprojekt

DELA

Tavlan – ett samarbetsprojekt

Sommarlovet är nu över och alla mina elever är tillbaka i skolan igen, kul! Jag tänker i detta blogginlägg berätta om vad jag och min kollega gjorde de två första dagarna på terminen för att främja samarbetet mellan alla våra elever.

Bild

Uppgiften som vi genomförde fick namnet ”Tavlan” och gick ut på att alla elever tillsammans skulle skapa en tavla på temat gemenskap. Vi började med att eleverna fick brainstorma och i grupper rita en blyertsbild som skulle illustrera begreppet gemenskap. När alla var klara satte vi sedan upp förslagen på tavlan och eleverna fick genomföra en sluten omröstning om vilken bild som de tyckte stämde bäst in på våra kriterier.

Den framröstade bilden klippte vi sönder i 25 delar och vi delade in eleverna två och två. Varje par fick en del som de skulle vara ansvariga för. Tanken var nu att de parvis skulle måla var sin del av tavlan och att vi sedan skulle kunna sätta ihop alla delar till en stor tavla.

Eftersom den framröstade bilden föreställde ett träd med klättrande barn så krävdes det mycket samtal och samarbete. Eleverna insåg snabbt att de inte bara kunde bestämma själva hur deras tavla skulle se ut. De behövde istället jämföra med alla klasskompisar som hade sina delar runt omkring, för att inte placeringen av grenar och färger skulle bli helt tokigt. Detta ledde till att det blev mycket dividerande i klassrummen och de fick söka upp olika grupperingar i klassen för att jämföra och diskutera. För att måla en bild krävs inte att man kan så mycket svenska, så därför var denna uppgift en bra uppgift att delta i även för de elever i mina klasser som ännu inte har erövrat det svenska språket. Dock behövde de samtala med många andra grupper för att lyckas bra med sin uppgift, så där fick de tillsammans med sin parkamrat träna på att kommunicera.

Resultatet blev spännande. Det syns tydligt att det var svårt att hitta en gemensam linje över hela tavlan men alla har lyckats att samarbeta med några av paren som målade runt omkring dem själva. Jag har i helgen monterat tavlan och den ska nu få pryda väggen i ett av våra klassrum. Det ska också bli kul att diskutera resultatet med mina elever och se om de är nöjda med vad de tillsammans har åstadkommit.

De 45 olika Therese Stern therese.stern@vaxjo.se Lammhults skola PUBLICERAT: 2019-08-26

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida