Sök
Translate

Use Google to translate this website

Hem Bloggar De 45 olika Våra fantastiska heterogena klasser

DELA

Våra fantastiska heterogena klasser

Att undervisa i heterogena klasser är fantastiskt roligt, men också en stor utmaning ibland. Att varje dag få möta elever som har det tufft i skolarbetet och elever som tycker att alla skolans ämnen är en ren baggis. Elever som knappt förstår ett ord svenska och elever som redan i mellanstadieåldern skriver texter på en nivå som skulle passa in på gymnasiet. Elever som älskar skolan och elever som tycker att skolan mer eller mindre är pest och pina. Elever som har fullt stöd i sitt skolarbete hemifrån och elever vars föräldrar inte bryr sig om skolan särskilt mycket. Alla dessa elever tillhör min vardag som mellanstadielärare på den skola där jag arbetar just nu.

Bild

Utmaningar är något som jag verkligen gillar. När allt bara lunkar på kan jag som person bli lite rastlös, så utmaningen i att undervisa i heterogena klasser passar mig perfekt. Ibland river jag dock mitt hår när jag känner att jag inte räcker till. Jag deppar tillsammans med mina kollegor på lärarrummet när vi känner att vi inte når så långt som vi skulle vilja med alla elever. Men sedan tar vi oss samman och tar nya tag. Det har de senaste åren blivit en stor drivkraft för oss som kollegium, att tillsammans skapa en skola och en undervisning som kan få alla våra elever att utvecklas så långt som möjligt oavsett deras förutsättningar.

Vi har de senaste åren fördjupat oss mycket i litteratur och forskning omkring aktuellt område. Vi har dock blivit lite besvikna, för mycket av forskningen handlar inte om de heterogena klasser som vi har på vår skola. Mycket forskning bygger på hur man t.ex. kan arbeta i rena internationella klasser, men det är ju inte det som det handlar om här. Det finns inte mycket att läsa om hur man arbetar i klasser där kanske 35% av eleverna har ett annat modersmål än svenska, där några inte har någon skolbakgrund alls när de kommer hit som 12-åringar och där ett gäng ligger på A-nivå i så gott som alla ämnen.

Istället för att direkt kunna plocka in metoder i vår undervisning utifrån litteraturen, har vi istället fått prova oss fram. Vi har testat olika metoder med våra elever, justerat metoderna lite, testat igen och hela tiden reflekterat kring vilken effekt metoderna har gett. Vi har diskuterat en massa tillsammans i kollegiet och under de senaste åren hittat strategier, både vad gäller vår undervisning men även kring hur vi ska organisera oss, som vi tycker ger resultat både för elevernas glädje till skolan och deras kunskapsresultat i stort.

Denna resa som vi gör tillsammans är det jag kommer att skriva om på denna blogg. Hur jag, tillsammans med mina kollegor, skapar en organisation och utvecklar undervisningen så att den stödjer och utmanar alla elever i våra heterogena elevgrupper, så att alla kan få trivas och lyckas i skolan.

De 45 olika Therese Stern therese.stern@vaxjo.se Lammhults skola PUBLICERAT: 2018-11-09

Detta är Pedagog Växjö

Pedagog Växjö är en sajt för oss och av oss som jobbar i någon av Växjö kommuns kommunala eller fristående verksamheter för barn och unga. Här delar vi med oss av vårt eget arbete, inspireras av varandra, hittar nyheter och växer i våra uppdrag. Innehållet byggs upp av oss alla tillsammans.

Här hittar du oss

Länk till Växjö kommuns hemsida